(Naar)geestig

‘Mijn ouders zijn gekwetste kinderen van gekwetste kinderen van gekwetste kinderen van gekwetste kinderen van gekwetste kinderen, en de jouwe ook…’ Na een lange val in een konijnenhol – één van de konijnen drinkt calvados terwijl anderen een kaartje leggen – komen we terecht in een tegenwereld ons voorgeschoteld door Delphine Lecompte, wier eersteling De dieren in mij in 2010 werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs. Een blinddoek ontneemt het zicht en er rest niets anders dan naar binnen te schouwen in het universum van haar welhaast banale ontreddering. Onherroepelijk worden we meegezogen in de recente (na)geboorte van haar Blinde gedichten.

Ik ben de dochter van een kermisattractie en een junkie
Mijn moeder had een baard
En mijn vader snoof
Eigenlijk was het omgekeerd
Maar daar kijkt niemand van op.

Mijn ouders wilden dat ik werd geboren
Het was een morbide nieuwsgierigheid van de vrouw
En gezond voyeurisme van de man
Mijn vader zei: ‘Ze verdient een naam.’
Mijn moeder beval: ‘Ga om een krant, vent,
dan kunnen we iene miene mutte doen met de redactieleden.

Een bonte stoet pathologische kermisklanten en circusartiesten trekt aan ons voorbij. De oude kruisboogschutter, een arrogante kubist, een gebochelde Bathseba-biografe, een psychotische nachtwinkeluitbater en een onzelfzuchtige sponzenverkoper vervullen een rol in de vervormde waarnemingen van het dagelijks bestaan waarnaar ze zijn gemodelleerd. Zelfs de biografie van Lecompte is fictief, het door haar gepresenteerde personage onduidelijk van leeftijd, ‘omdat het de vrouw is die ik had willen zijn: luid, stout, compromisloos, onverschrokken, onafhankelijk en twistziek. In werkelijkheid ben ik bedeesd, gekweld, lusteloos en laf.’
Verkrachting, suggestie van incest en allerlei vormen van medisch handelen – pernicieuze anaemie, lobotomie of ballongedilateerde aders – worden haast terloops in de tekst verweven als betroffen het volstrekt vanzelfsprekende omgangsvormen, met cocaïne, calvados en het snuiven van lijm als gangbare leeftocht. Een universum doordrenkt van een aan waanzin grenzende fantasie en een door delirium ingegeven verrassend spel met woorden.

Mijn gekte heeft geheimen
Zelfs voor mij
Toch moet ik leven tussen mensen zoals jij
Vol van rationele vreugde en winstbejag
Het is altijd opnieuw spannend:
Haal ik de zonsondergang zonder brandstichting?
Zonder bipolaire fratsen?

Magisch realisme
Deze zeer ruim bemeten bundel – voorzien van een prachtig omslagbeeld van Robert Devriendt – is beslist geen lichte kost. Met de vele verwijzingen naar dood, dreiging en verval en de naar koortsdromen neigende beeldentaal verdient het aanbeveling om hem met kleine porties per keer te consumeren. Hoewel het esthetisch gezien beter was geweest om een wat strengere selectie toe te passen op de enorme lappen, in adjectieven verdronken tekst en niet elk gedicht even krachtig naar de keel grijpt, is het ondergaan van de sfeer die het geheel oproept imponerend. Lecompte geeft een eigenzinnige en autonome vorm aan haar verzen. Inhoudelijk vertoont het werk verwantschap met het magisch realisme, terwijl David Lynch verantwoordelijk was voor de casting en de soundtrack werd verzorgd door Joy Division.

Op een bunker leest een notariskind
Zijn toekomst in een namaakfossiel
Wat hij ziet zijn oogtesten en verhuizingen
Het bevalt hem niet
Hij keilt de touristische schelp informeel in zee
En steekt zichzelf de ogen uit
Met wijsvingers die mij luchtverkeer wilden tonen.’

Verslavend (naar)geestig dient deze bundel eigenlijk verstrekt te worden met bijsluiter: Deze woorden kunnen uw waarneming ernstig beïnvloeden. Het onjuist hanteren van het doseringsvoorschrift kan blijvende schade aan het gezichtsvermogen tot gevolg hebben.

Delphine Lecompte, Blinde gedichten
paperback, 125 blz, € 19,95
De Bezige Bij Antwerpen, ISBN 978 90 854 2345 4


Marc Brester is fotograaf, schrijver en recensent. Onder de naam A•Quattro•Mani maakt hij met Vivian de Gier recensies, literaire interviews en (reis)reportages door heel Europa, in tekst én beeld. Ook schrijven ze korte verhalen, novellen en biografieën. Lees meer artikelen van zijn hand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s