Journalist windt er geen doekjes om

Voormalig journaliste Fleur Jurgens (1972), vroeger werkzaam voor opinieblad HP/De Tijd, wist in 2007 met haar twee non-fictieboeken Het marokkanendrama en Leve de burgertrut de gemoederen flink te verhitten. Vooral Het marokkanendrama, over de problemen rondom de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, kwam haar op stevige kritiek te staan. Jurgens’ onderzoek zou vooral haar eigen, vooringenomen mening hebben bevestigd.

De felheid van de reacties was voor Jurgens mede aanleiding om de journalistiek te verlaten en haar heil in fictie te zoeken. Maar ook als romanschrijfster kiest ze niet voor de veilige weg. Haar debuutroman Schaduwstad speelt zich opnieuw af in Marokkaanse kringen, en wordt verteld door een hoofdpersoon die in mootjes gehakt ligt dood te gaan in de koelcel van een Amsterdamse islamitische slagerij.

Herman Bul, zo’n kerel die ‘een man moet neuken’ tot motto heeft verheven, is tamelijk uitgerangeerd; als journalist bij opinieblad De Observator, dat door vrouwen is overgenomen en vervolgens op de ‘emo-toer’ is gegaan, en als echtgenoot sinds zijn vrouw er met een knappere, succesvoller collega vandoor is. Hij ruikt dan ook zijn kans op een comeback, zijn moment of glory, als hij Mohammed el Fayed, de penningmeester van de Nieuwe Moskee, betrapt met een heel jong meisje en de man later zelfmoord gepleegd blijkt te hebben. Of was het misschien geen zelfmoord?

Complot
Bul windt er bepaald geen doekjes om: ‘Door onze aanbidding van het vreemde kon hier de afgelopen dertig jaar een schaduwstad ontstaan, een stad in een stad waar eigen regels en wetten gelden. Bendes van criminelen hebben het voor het zeggen gekregen. Ze gaan massaal op rooftocht, uit pure verveling zeggen ze. Wij faciliteerden die verveling door hun jarenlang uitkeringen te verstrekken en buurthuizen en jongerenontmoetingsplekken. En intussen namen we gretig hun drugs af. “Nederland subsidieert zijn eigen barbarij,” schreef ik in mijn artikel “Schaduwstad”.

Bul bijt zich vast in zijn onderwerp en komt een grootscheeps complot rond deze megamoskee op het spoor. Via een nachtclub, waar hij de wonderschone Laila ontmoet op wie hij smoorverliefd wordt, gesprekken met moskeevoorzitter Abdel el Hamn, een reis naar Marokko en een bezoek aan een islamitisch bejaardenhuis, leidt zijn onderzoek naar drugshandel, gesjoemel met legaten, fallusverering, incest en moord. Dat het verhaal geen happy end heeft, wisten we natuurlijk al – anders was Bul niet zo smartelijk aan zijn einde gekomen.

Fleur Jurgens heeft het juk van de journalistiek met veel plezier van zich afgeworpen en haar fantasie de vrije loop gelaten – zo is er een bijzondere (maar minder geslaagde) bijrol voor een bromvlieg. Soms weet ze een figuur in één mooi beeld neer te zetten: ‘De penningmeester draait. Dat zie je trouwens ook aan zijn adamsappel, die ingeslikte kwast waarmee hij zijn keel van onder tot boven smeert, om er zo de leugens wat makkelijker uit te laten glijden.’ Andere gedachten, stellingen of personages doen juist tamelijk clichématig aan: Herman Bul bijvoorbeeld, en de klassieke wulpse oriëntaalse schoonheid Laila. Ook de taal is niet overal even fraai, met veel verkleinwoorden: ‘tietjes in push-upbehaatjes’, ‘tobbende huismoedertjes’, ‘billen als slavinkjes’. Schaduwstad is weliswaar geen volmaakt, maar wel een heel behoorlijk debuut. Jurgens weet hoe ze een intrige moet verzinnen, en het ontbreekt haar niet aan lef.

Fleur Jurgens, Schaduwstad
paperback, 240 blz, € 18,50
De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 6874 5


Vivian de Gier is schrijver, journalist, redacteur en schrijfcoach. Onder de naam A•Quattro•Mani maakt ze met Marc Brester recensies, literaire interviews en (reis)reportages door heel Europa, in tekst én beeld. Ook schrijven ze korte verhalen, novellen en biografieën. Lees meer artikelen van haar hand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s