Geen plek om te blijven

Durfde vroeger bijna geen uitgeverij zijn handen te branden aan verhalenbundels – ‘dat verkoopt niet’ –, tegenwoordig verschijnen er steeds meer. Bij uitgeverij Atlas Contact verschijnen er in korte tijd maar liefst vier; van nieuwe of nog niet zo bekende schrijvers van eigen bodem, die aansluitend samen op tournee gaan. De aftrap is aan Mirjam Boelsums met Dronk. Deze sociologe en documentairemaakster schrijft korte verhalen en publiceerde eerder twee romans, Slangen aaien (1998) en In zeven dagen (2006).

Keerpunt
Dronk telt zeventien korte verhalen en één langere afsluiter. Eén ding hebben ze gemeen: in de levens van de personages tekent zich, of ze dat nou willen of niet, een keerpunt af. Omdat ze verlaten worden of omdat ze zelf iemand gaan verlaten. Omdat ze een bepaald inzicht krijgen of een keuze maken die het leven een nieuwe kant op stuurt, terwijl ze al dan niet worden ‘geholpen’ door een toevalligheid of juist machteloos zijn.
Boelsums weet dit nog te benadrukken door haar goed gedoseerde, soms achteloze of terloopse manier van vertellen. Zoals in ‘Havermout’, een ochtendscène in een echtelijk bed. ‘Ik moet vandaag naar het ziekenhuis,’ zegt de echtgenoot tegen zijn vrouw. Een mededeling die enkele alinea’s later een heel andere lading krijgt door haar reactie: ‘Maar het was toch goed? Ze konden toch niets meer vinden?’ Geen expliciete bewoordingen, geen uitleg – meer is er niet nodig om een scène een nieuwe, diepere laag te geven.
Of neem ‘Aandrijven’, dat zich afspeelt op een schemerige dag met ‘een wolkendek als voegsel tussen de huizen’, de zesenveertigste verjaardag van de hoofdpersoon. Eerder die dag had ze mijmerend op het balkon gestaan: ‘Dit is een plek waar iedereen voorbijkomt, dacht ze. Het is geen plek om te blijven, geen bestemming, maar een doorgangsroute. (…) Behalve voor de man die aan was komen drijven, die had er anders over gedacht. Die was hier om halftwee vanmiddag met exacte precisie gearriveerd. Bij de brug voor haar huis hield hij stil, waar nooit iemand stilhield, daar had zijn lichaam zachtjes in het water gewiegd en tegen het staal van de pijlers gekabbeld. Kalm, alsof het eindelijk was aangekomen waar het wezen moest.’

Kwetsbaar
Dronk bevat geen vertellingen die je van de sokken slaan of je nog dagenlang bezighouden. De verhalen van Mirjam Boelsums zijn vooral sterk in hun kwetsbaarheid, met personages die in weerwil van hun beschadigingen steeds weer de moed vatten om opnieuw te beginnen. Zoals Josefien uit ‘Zoethout’, een jonge vrouw die na jaren van rouw om haar overleden vriend het leven weer tegemoet durft te treden. Ontroerend is ook ‘Adamsappel’, over een meisje en haar broertje die hun ouders hebben verloren en alleen achterblijven. Op een dag komt ook het broertje niet meer thuis: hij is bij zijn beste vriend Remco. ‘Ik dacht dat het misschien beter was als ik hier blijf,’ zegt hij over de telefoon tegen zijn zus. ‘Vanavond?’ vraagt ze nog, maar ze weet het antwoord al. Dronk sluit af met het mooie, autobiografische, niet-zo-korte verhaal ‘E=MC2’, waarin Mirjam Boelsums haar naamgenote ontmoet uit de Braziliaanse tak van haar familie, en haar bezoek aan het land afwisselt met het levensverhaal van de broer van haar overgrootvader. Soms is het echte leven nu eenmaal kleurrijker dan fictie.

Mirjam Boelsums, Dronk
paperback, 205 p., € 19,95
Augustus, ISBN 978 90 457 0521 7


Vivian de Gier is schrijver, journalist, redacteur en schrijfcoach. Onder de naam A•Quattro•Mani maakt ze met Marc Brester recensies, literaire interviews en (reis)reportages door heel Europa, in tekst én beeld. Ook schrijven ze korte verhalen, novellen en biografieën. Lees meer artikelen van haar hand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s