Week 50 - PPgromslag cathelijn schilder

Eerst een huis

Cathelijn Schilder heeft met haar tweede roman Eerst een huis geprobeerd een vlot en grappig verhaal te schrijven over het leven van twintigers. Zoals Schilder op haar website schrijft, heeft zij een fascinatie voor allerlei rare verhalen en wilde zij ‘heel graag een boek schrijven waarin plek was voor al die verhalen. Voor al die mensen in de stad’. Een voorbeeld van zo’n persoon is de hoofdpersoon van Eerst een huis, Marijn, een jonge vrouw die worstelt met haar leven. Op een plastische en absurdistische manier beschrijft Schilder waar het Marijn allemaal aan ontbreekt.

Marijn is opgegroeid in een klein dorp met een afstandelijke moeder. Haar vader heeft ze niet meer gezien sinds ze een peuter was. Voor haar studie verhuist ze naar Amsterdam, waar ze woont op verschillende plekken. Zoals ze zelf zegt schuift ze elk jaar op richting het centrum. Naar Marijns overtuiging zou een huis al haar problemen oplossen.
Ze heeft geen goed woonhuis, ze heeft geen vader, geen inspirerende baan en geen vriend. Het is niet zo dat Marijn geen interesse heeft in mannen, integendeel. Ze heeft seks met een makelaar die haar vader had kunnen zijn, heeft een relatie gehad met een kunstenaar en is verliefd op een jongen van haar middelbare school.
In het verhaal wordt Marijns liefdesleven slim vervlochten met de rest van haar problemen. Het huis dat ze kraakt, kijkt uit op het huis van de kunstenaar. Tijdens haar zoektocht naar een koophuis, wordt ze verleid door de makelaar. En de jongen van haar middelbare school, David, komt ze tegen tijdens haar oninspirerende werk: wandelingen maken met bejaarden in rolstoelen.

Ongeloofwaardig
Schilder laat in het begin weinig los over Marijn. Alhoewel het lijkt alsof het verhaal zich zal ontwikkelen in een vertelling over de levensloop van een jonge vrouw, blijkt langzaamaan dat Schilder weinig gebeurtenissen uit Marijns leven beschrijft. Het gebrek aan informatie roept twijfel op over Marijn als geloofwaardig personage. De manier waarop Marijn vertelt over haar relatie met de kunstenaar is zo vaag dat het de vraag opwekt of de kunstenaar wel echt bestaat, en of Marijn wel echt een relatie met hem heeft gehad. Dit komt met name door de irreële situaties waarover Marijn fantaseert: ‘Ze fantaseert hoe hij klaagt over stofzuigen. […] Hoe hij vraagt aan een vriend of diens huishoudster ook bij hem kan poetsen, en hoe ze droomt dat zij zijn schoonmaakster wordt.’ Het gevoel als lezer voor de gek te worden gehouden door een ongeloofwaardig personage, doet denken aan Tirza van Grunberg, waarin de geestelijke capaciteiten van de hoofdpersoon ook constant in twijfel worden getrokken.

De diepere laag
Hoewel Eerst een huis op het eerste gezicht niet veel meer lijkt dan een grappig verhaal over een raar meisje, zet het boek wel degelijk aan het denken. Dat Marijn zichzelf voorhoudt dat al haar problemen over zullen zijn als zij een huis heeft, zal voor velen herkenbaar zijn. Marijn is op zoek naar een huis omdat het een einde moet maken aan haar zwervende en chaotische bestaan. Is voor Marijn een huis het magische middel, voor andere mensen zijn dat andere dingen. De roman drukt ons met de neus op de feiten en laat ons realiseren dat bezit nooit een magisch redmiddel is, maar dat wij geluk uiteindelijk in eigen hand hebben. Eerst een huis is daarom een vermakelijk inzicht in het leven van twintigers in deze tijd.

Cathelijn Schilder, Eerst een huis
paperback, 176 blz, € 16,95
Nieuw Amsterdam, ISBN 978 90 468 1293 8


Césanne Melis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s