PP_Week5-omslagwalterkraut

Functioneel naakt in een nieuwe werkelijkheid

Stel: je komt terecht in een andere realiteit zonder de liefde van je leven, maar wel met de carrière van je dromen. Wat zou je doen? Volgens Edwin Bodegraaf, het hoofdpersonage uit Walter Krauts roman Droomoord, is het antwoord simpel: heel veel seks hebben.

Schrijver Edwin woont in Londen met zijn vriendin Edith. Zijn twee gepubliceerde boeken werden matig ontvangen en zijn werk Paradijs heeft zelfs nooit de drukker gehaald. Dan wordt hij op een ochtend zonder Edith wakker in Amsterdam, als een rijke en veelgeprezen schrijver. Zijn twee romans ontvingen prestigieuze nominaties en prijzen en Paradijs is een besteller, die op het punt staat verfilmd te worden door Paul Verhoeven. Edwins succes lijkt hem echter net zo weinig bezig te houden als het gemis van Edith. In plaats daarvan voelt hij een ontembaar verlangen naar seks. Na het bed gedeeld te hebben met zijn jeugdliefde schakelt Edwin zijn energie over op Liesbeth, het vijftienjarige buurmeisje van zijn ouders.

Basale geilheid
Edwin is als seksueel geobsedeerd egoïst geen hoofdpersonage om van te houden. Hij is op de hoogte van zijn nieuwe succes, maar doet er verder weinig mee. Wel ziet hij zijn nieuwverworven werkelijkheid als vrijbrief om geen rekening te houden met vrouwen uit zowel zijn oude als nieuwe leven. Zo beschouwt hij een seksueel verlangen naar pubers als iets waar hij zich niet voor hoeft te verontschuldigen: ‘Misschien moeten we het hebben over “gevoelsleeftijd”, zoals we het hebben over gevoelstemperatuur. Ik heb mezelf nooit betrapt op een verlangen naar een meisje van wie de gevoelsleeftijd onder de achttien jaar lag.’
Wanneer Edwin naar bed wil met een vrouw, maakt hij dankbaar gebruik van zijn status als succesvol schrijver om zijn doel te bereiken. Van verzadiging is echter geen sprake. Zodra Edwin seks heeft gehad met een meisje, is hij niet langer in haar geïnteresseerd en gaat hij op zoek naar een nieuw lustobject. Hierdoor lijkt de roman gebaseerd te zijn op het weinig originele onderwerp van basale geilheid.

Meerdere dimensies
Naarmate het verhaal vordert, biedt Droomoord meer diepgang en krijgen we op innovatieve manieren te maken met meerdere dimensies. Zo creëert Edwin een nieuwe werkelijkheid voor Edith door over haar te schrijven, en verwijst hij naar zijn leven als Nederlander in Londen. Ook zo’n situatie kan aanvoelen als een vreemd universum: ‘Deze gemengde identiteit had er laatst toe geleid dat hij, na een onbevredigend avondje stappen, thuis jankend naar André Hazes had geluisterd. […] Je verloor iets als je naar het buitenland verhuisde […]. Wat je verloor werd aangevuld met cultuur die niet bij je paste.’
Daarnaast wordt het steeds duidelijker dat Edwins perceptie van de realiteit niet de enige is. Zo wordt het verhaal tijdelijk verteld vanuit het perspectief van Bas, een puber die lijdzaam en walgend toeziet hoe zijn liefje Liesbeth door Edwin ingepalmd wordt.

Functioneel naakt
Op een bepaald moment geeft Edwin een lezing over de rol van seks in literatuur en introduceert het begrip ‘functioneel naakt’. Deze term kan net zo goed gebruikt worden om de seksuele aard van Droomoord te beschrijven. De ‘naakte’ elementen van de roman zijn irritant overvloedig aanwezig, maar blijken zowaar functioneel te zijn. Uiteindelijk wordt duidelijk dat Edwins onstilbare lust deel uitmaakt van het idee dat het verlangen naar een droom vaak mooier is dan de droom zelf. Walter Kraut weet prachtig te benadrukken waarom zijn hoofdpersonage weinig aandacht aan zijn uitgekomen schrijversdromen besteedt. Edwins carrière laat niets te wensen over en is daarom niet langer interessant. Seks brengt hem daarentegen nooit de ultieme verzadiging: zelfs direct na de daad vindt hij een nieuw lustobject om over te dromen.

Walter Kraut, Droomoord
paperback, 190 blz, € 19,95
uitgeverij Voskamp


Anouk Abels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s