Gluren en roddelen

Het gaat niet goed met Samuel Cohen. In het eerste hoofdstuk van Daphne Huisdens roman Dit blijft tussen ons lukt het hem maar niet om een verhaal te schrijven. Gefrustreerd verfrommelt Cohen de 33e versie van zijn eerste alinea en smijt deze door de kamer. Als schrijver ziet hij zichzelf graag als ‘een avonturier die zijn hand niet omdraaide voor de wildste perspectieven’.

Maar het tegendeel is waar, moet Cohen aan zichzelf toegeven: ‘Hij had simpelweg niet zoveel te vertellen.’
Het lijkt erop dat Huisden (Rotterdam, 1988) tijdens het schrijven van Dit blijft tussen ons met hetzelfde probleem worstelde. De roman barst van de ambitie maar komt nergens echt van de grond.

Ficties
In 2010 debuteerde Huisden op 22-jarige leeftijd met Alles is altijd fictie. Een jubelende recensie in de Volkskrant volgde, evenals een nominatie voor de Academia Literatuurprijs. Met Dit blijft tussen ons probeert Huisden nu een vervolg te geven aan die droomstart.

Samuel Cohen is slechts een van de zestien personages die Dit blijft tussen ons bevolken. Allemaal wonen ze aan het Plein van Weltevreden. Huisden neemt de tijd om de lezer kennis te laten maken met alle bewoners. Zo krijgen we na het perspectief van Samuel Cohen dat van de schizofrene Simon Finkel voorgeschoteld, waarna we kennis maken met kroegbaas Gizmo, om daarna van de gedachtegang van Leander Gomez te proeven, enzovoorts. En daar gaat het eigenlijk al mis. Want terwijl de lezer alle personages leert kennen vergeet Huisden om een verhaal te vertellen. Pas over de helft van het boek vindt de eerste echte gebeurtenis plaats, een vechtpartij in café De Windhoek. Te laat: de roman laat zich niet meer reanimeren.

Wat doen de bewoners aan het Plein van Weltevreden dan? Ze begluren elkaar. En roddelen een slag in de rondte. Stuk voor stuk maken ze ficties van hun buren en van zichzelf.

Geen zelfkennis
Inderdaad, de thematiek van Huisdens debuutroman speelt ook in haar tweede boek een grote rol. Die ficties worden natuurlijk amper aan de werkelijkheid getoetst. De bewoners dènken hun buren te kennen, maar kunnen niet over de roddels heen kijken die ze zelf in het leven roepen. Op eenzelfde manier blijft ook hun zelfkennis een illusie. Net als bij echte mensen.

Alleen worden de personages uit Dit blijft tussen ons nooit echte mensen. Om ze aantrekkelijk te maken voor de lezer heeft Huisden ze allemaal ‘iets aparts’ gegeven. Maar zestien personages met een tic, dat wordt een beetje teveel van het goede. Ze blijven karikaturen. Ook in hun woordkeus. Wanneer Gizmo denkt: ‘Daar krulde je snor toch van op!’, krijg je niet het gevoel dat het taalgebruik van een wat oudere barman hier treffend is neergezet.

Soms schrijft Huisden ook te abstract. ‘Cannabis, bijvoorbeeld, maakte van de intellectuele idioot een jammerend weekdier; een getroebleerd dichter, een getekend artiest in wiens klaagzang de onweerstaanbare lokroep klonk voor de verveelde, en van nature verzorgend ingestelde vrouwtjes,’ denkt bewoner Jozias bijvoorbeeld. Hier zakt de taal door zijn hoeven vanwege een overdaad aan clichés en vaagheden. Er verschijnt geen concreet beeld op je netvlies.

Dat Dit blijft tussen ons nooit echt tot leven komt is vooral jammer omdat je proeft dat Huisden wel degelijk talent heeft. Uit de roman spreekt ambitie en een scherp inzicht in menselijke verhoudingen. Maar zonder pakkend verhaal is dat niet voldoende om de lezer te blijven boeien.

Daphne Huisden, Dit blijft tussen ons
paperback, 246 blz, € 19,95
Prometheus, ISBN 978 90 446 1779 5


Bart Smout studeerde literatuurwetenschap in Utrecht. Hij is columnist voor joop.nl, schrijft recensies voor Passionate Platform en de Reactor, bezoekt rare kleine musea voor Mest Magazine en is redacteur bij Univers, de onafhankelijke universiteitskrant van Tilburg University. In 2009 verscheen zijn roman Lege Lijnen bij uitgeverij Prometheus. Lees meer artikelen van zijn hand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s