De favoriete songtekst van P.F. Thomése

Kutwijven & achteruitkijkspiegels

Alleen zijn strafblad al leest als een countrysong. Barroom quarrels, een .22 die afgaat, mishandeling van een officier in functie, dat soort werk. Zoals bekend is het gevangenisrelaas sinds ‘I’m In The Jailhouse Now’ van Jimmy Rodgers een erkend genre, dus een regelmatige detentie wordt in de country & western bepaald niet als nadelig beschouwd. Er is zelfs een complete stroming die ‘outlaw’ wordt genoemd, en waarvan de fameuze bajesklant en gevangeniszanger Merle Haggard een van de grondleggers is. Maar gemeten in strafmaten en verscheidenheid aan delicten spant Johnny Paycheck in outlawland de kroon.
Ik leerde zijn werk kennen op de zolder van J. Kessels, waar de nummers van de pokdalige outlaw regelmatig uit de luidsprekers bonkten. Kort door de bocht, is de kwalificatie die mij het eerst te binnen schiet. Als lompheid een stijlfiguur is, dan heeft Johnny Paycheck hem geijkt.
Everybody’s Got a Family, Meet Mine uit 1979 moet de eerste plaat zijn die ik van hem hoorde. Met nummers als ‘I Never Met A Girl I Didn’t Like’ en de J. Kessels-favoriet ‘Low Class Reunion’. Die hele hoes trouwens, met al die vrouwonvriendelijke koppen van zijn begeleidingsband, kon meteen op J. Kessels’ instemming rekenen. En op de mijne. Als je bot wilde zijn, kon je het maar beter meteen ook goed doen. Smakeloosheid is een begrip dat in de countrymuziek niet van toepassing is.
Eveneens op dit album staat ‘Drinkin’ ‘n’ Drivin’’, dat Johnny Paycheck helemaal op het lijf is geschreven. In dit geval door de obscure songwriter Gary Gentry, een ex-marineman, gespecialiseerd in bikers en truckers, die door de aalgladde countryproducer Bill Sherill aan de oude Pay gekoppeld werd. Sommige nummers zijn nu eenmaal te goed voor degene die ze zelf bedenken.

‘Drinkin’ ‘n’ Drivin’’ staat in een Amerikaanse traditie waarin drank en auto’s onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Honky tonkin’ heet dat, en het is niet overdreven te stellen dat daar, buiten de bebouwde kom, onderweg van niks naar nergens, het 6-cylinder hart van de countrymuziek klopt. Op de een of andere manier raakt een countryman steeds weer alles kwijt, maar behoudt hij op wonderbaarlijke wijze altijd zijn auto.
In dit nummer is de vrouw ervandoor naar Texas en blijft de man achter met een bekeuring voor rijden onder invloed. Hij had voor vijf dollar whiskey bij zich en voor drie dollar wijn. En nu moet hij tien dollar boete betalen gvd. Dat kost hem zijn laatste centen, nu is hij blut. ‘Geef me de wegenkaart, wijs me de staatsgrens,’ zegt hij. Maar tegen wie? Tegen wie heeft hij het überhaupt in dit nummer? Tegen mij? Tegen J. Kessels? Tegen een bijrijder misschien. O nee, hij praat tegen de Heer. ‘I got the blues on my bumper, Lord, I gotta leave them behind.’ En dan valt bij deze trage denker eindelijk het kwartje: ‘Yeah, I’m gonna drink and drive that woman right off of my mind.’ Goed idee, doen. Maar hij deed het al, hij reed al harder dan zijn schaduw, hij had de blues op de bumper van zijn truck of waar hij in zit en weldra ziet hij die hele klotezooi in zijn spiegels achter zich verdwijnen.
Breaker, Breaker roept hij in zijn ‘bakkie’, met een duidelijke verwijzing naar Chuck Norris’ knok- en truckersfilm Breaker! Breaker! uit de seventies ‘Hier is Heartache. Hoor je me? Ik heb een herinnering die me op de hielen zit en een puinhoop in de achteruitkijkspiegel. Ik rijd m’n koplampen achterna en ik drink me blind. Yeah I’m gonna drink and drive that woman right off of my mind.’

Drinkin’ ‘n’ Drivin’ (tekst: G. Gentry)

Five Dollars worth of Regular, Three Dollars worth of wine
Just hand me a road map, show me the state line
I got the blues on my bumper, Lord, I gotta leave ‘em behind
Yeah, I’m gonna drink and drive that woman right off of my mind

She bought a ticket for Texas, left me late last night
I got a ticket this morning for a D.U.I.
10-4 Ten Dollars is my very last dime
I’m gonna take it and drink and drive that woman right off of my mind

Breaker, Breaker, this is Heartache, now hear me loud and clear
I got a memory on my tailgate, Hey-hey, and old smokey’s on my rear
I’m gonna chase my headlights till I can drink me blind
I’m gonna be drinkin’ and drivin’ that woman right off of my mind

She took my Grandma’s picture and everything I had
I’m half tanked on misery, I’ve never felt so bad
My walls are filled with nothin’ I can’t face ‘em tonight
So I’m-a gonna keep drinkin’ and drivin’ that woman right off of my mind

Breaker, Breaker, this is Heartache, now hear me loud and clear
I got a memory on my tailgate, Lord, and old smokey’s on my rear
I’m gonna chase my headlights till I can drink me blind
I’m gonna be drinkin’ and drivin’ that woman right off of my mind

I’m gonna be drinkin’ and drivin’ that woman right off of my mind

Afkomstig van het album Everybody’s Got a Family, Meet Mine van Johnny Paycheck, Epic, 1979.


P.F. Thomése studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en werkte een tijdlang als redacteur en verslaggever bij het Eindhovens Dagblad. Tegenwoordig woont hij in Haarlem. Hij debuteerde in 1990 met Zuidland, de bundel waarmee hij prompt de AKO Literatuurprijs won. Sindsdien schreef hij alom geprezen romans, verhalen, essays, novellen en de serie over J. Kessels: J. Kessels: The Novel en J. Kessels in: Het Bami Schandaal.

Deze editie van Losgezongen verscheen eerder in het sep-okt 2009 nummer van Passionate Magazine.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s