PP omslag Floor Buschenhenke

Wetenschap en fantasie

Het moeten eenhoorns zijn, de nieuwe dichtbundel van Floor Buschenhenke, bestaat uit vier hoofdstukken die een brede verzameling van onderwerpen omvatten: taal, natuur, uitvindingen, liefde; alles is aanwezig.

Wellicht heeft deze veelzijdigheid Buschenhenke doen besluiten de bundel per hoofdstuk te ‘duiden’ met teksten als:

‘Hoofdstuk 1, waarin de liefde ondanks vele protesten en moderne technieken haar gang gaat, een bezoekster uit de ruimte een lift krijgt, mensen boven zichzelf uitstijgen, en huishoudens van liefdesenergie worden voorzien’

Hoewel nog vrij abstract, wordt door deze omschrijving direct duidelijk dat een bepaalde eigenwijsheid en verbeelding centraal staan. In Het moeten eenhoorns zijn bekijk je de wereld dan ook met een fantasierijke blik en de verwondering van een jong kind. Zo zijn er vlinders met zonnepanelen / kolibries met dynamo’s / miniwaterkrachtcentrales / om lenteregen en dauw op te vangen en wordt een kind gerustgesteld met de gedachte dat, als er dan al mensen achter het gordijn vandaan komen, ze alleen door hem te zien zijn.

Spel met taal
Deze speelse beelden worden echter niet consequent geschetst. Volgens de achterflap is deze tweede bundel van Buschenhenke  ‘wilder en zelfverzekerder’ dan haar debuut. Het is echter niet wildheid die je na het lezen bijblijft, maar de vraag waarom gekozen is voor zoveel wetenschappelijke taal. De bundel staat vol zinnen als we navigeren voorzichtig / onze tektonische platen / over convectiestromen / in de bovenste mantel en subatomische singulariteit is nog wel te doen. Deze formuleringen maken dat de gedichten soms afstandelijk en vervreemdend overkomen.
Los hiervan is het spel met taal juist de kracht van de bundel. Buschenhenke observeert, beschrijft en goochelt met taal en letters. Zo komt de titel van de bundel uit het gedicht ‘Spectatron 2000’, waarin een machine wordt uitgevonden tegen als sneeuw naar binnen dwarrelende (ex)geliefden. Deze machine lijkt te draaien op eekhoorns. Wat blijkt echter: ‘KUT. Het moeten eenhoorns zijn.’ Het zijn de kleine details die een wereld van verschil maken.
‘Spectatron 2000’ toont ook Buschenhenkes vermogen om andere werelden op te roepen, in eenvoudige en doeltreffende woorden: het zolderraam / waait weer eens open / en je sneeuwt naar binnen. Dit zijn zinnen die je in vervoering brengen en de aandacht weten vast te houden. In de loop van de bundel kiest de dichter vaker voor dit rake taalgebruik, waardoor je als lezer steeds meer wordt gegrepen door de gedichten.

de negende maand

in zonlicht helder als een tempelbel
bloost de boomgaard haar appels rood
onder het drassige gras onttrekken de bomen
voedsel aan de doden
hun appels bungelen zoet als zoenoffers
sommige al met schimmelwangen zo zacht
als donzig vrouwenvel maar eenvoudiger te openen
een appel valt en redt
een hongerige vogelziel
die nu rijp genoeg kan groeien
om zijn reis te beginnen
in zonlicht helder als een tempelbel

Floor Buschenhenke, Het moeten eenhoorns zijn
paperback, 64 blz, € 21,99
Atlas Contact, ISBN 978 90 254 4289 7


Karlijn Leenders studeerde Nederlandse taal en cultuur. Ze is werkzaam als senior projectmedewerker bij Passionate Bulkboek, waar ze verantwoordelijk is voor o.a. schrijfwedstrijd Write Now! en Geen Daden Maar Woorden FestivalLees meer artikelen van haar hand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s